Jesteś tutaj: Strona główna» Herbaty Zielone

Herbata zielona? Smacznego!

Zielona herbata zdobywa coraz większą popularność wśród osób dbających o zdrowie, urodę i dobre samopoczucie. Doceniamy jej właściwości pobudzające i oczyszczające, często sięgamy też po kosmetyki zawierające wyciąg z jej listków. Jakie jeszcze korzyści zapewnia picie zielonej herbaty? Komu jest polecana? Jak ją przyrządzić, aby zachowała wszystkie dobroczynne składniki i zachwyciła pełnią smaku i aromatu? Oto najważniejsze powody, dla których warto włączyć zieloną herbatę do codziennego menu.

 

Kilka słów o historii…

Aby uzyskać naturalny, łagodny smak i delikatny aromat zielonej herbaty, należy parzyć
ją przez około 3 minuty, zalewając wodą o temperaturze ok 70-90 °C.

Kolebką najstarszego gatunku herbaty, który liczy już prawie 5 000 lat, jest Azja. Jak głosi jedna z wielu legend, ówczesny cesarz Shen Nung, podróżując po Chinach chciał się napić wody. Jednak gdy ta, którą dysponował nie nadawała się do picia – kazał ją zagotować. Niespodziewanie do jego kubka z gorącą wodą wiatr strząsnął kilka liści z drzewa herbacianego. Jakież było jego zdziwienie, gdy uzyskany w ten sposób napój okazał się bardzo dobry w smaku!

Dzisiaj, ten wyjątkowy smak i aromat nie jest wynikiem przypadku – zawdzięczamy go wyjątkowo starannemu procesowi produkcji. Zielona herbata powstaje z najwyższej jakości, młodych listków drzewa herbacianego. Dzięki temu, że nie są one poddawane fermentacji,
a sam proces suszenia przeprowadzany jest natychmiast po ich zerwaniu, zachowuje ona więcej cennych składników i właściwości zdrowotnych oraz smakowych.

 

Pobudza i dodaje energii

„Zielona herbata posiada właściwości pobudzające, które zawdzięcza alkaloidom –
w szczególności temu najbardziej popularnemu i rozpoznawalnemu, czyli kofeinie. Napar
z herbaty przygotowywany jest ze stosunkowo małej ilości suszu. Mimo, że w liściach herbaty znajduje się stosunkowo dużo kofeiny, to w samym naparze nie jest to już porcja, która mogłaby konkurować z filiżanką np. mocnej kawy”
– mówi dietetyk Aneta Łańcuchowska z Poradni Dietetycznej „hälsa”, specjalista Big-Active.

Takie działanie ma tylko napar z pierwszego parzenia. Napar z drugiego parzenia zyskuje z kolei właściwości uspokajające. Pomaga on redukować stres i napięcia emocjonalne.

Warto również pamiętać, że zbyt duża ilość kofeiny w diecie może sprawić, że towarzyszyć nam będzie uczucie niepokoju i rozdrażnienia. Dodatkowo, herbata zawiera również garbniki, które w dużym stężeniu mogą niszczyć witaminę B, niezastąpioną w prawidłowej pracy układu nerwowego. Rozsądna ilość dziennej porcji herbaty to cztery-pięć filiżanek.

 

Wzmacnia mózg i serce

Zielona herbata to bogate źródło silnych przeciwutleniaczy, które poprawiają kondycję całego organizmu. Picie jej wzmacnia układ nerwowy, co poprawia pracę mózgu i koncentrację. Dzięki temu polecana jest podczas intensywnego wysiłku fizycznego czy umysłowego.

„Znajdujące się w zielonej herbacie polifenole pomagają obniżyć ciśnienie krwi i wzmacniają układ naczyniowo-sercowy, uniemożliwiając utlenianie się cholesterolu i osadzanie się na ścianach tętnic. Związki te działają również regenerująco na naczynia krwionośne w mózgu, co z kolei ma niebagatelny wpływ na zmniejszenie prawdopodobieństwa wystąpienia udaru” – dodaje dietetyk Aneta Łańcuchowska z Poradni Dietetycznej „hälsa”, specjalista Big-Active.

 

Pomaga chronić organizm przed nowotworami

A dokładniej, pomaga organizmowi walczyć z komórkami rakowymi. Wszystko za sprawą wysokiej zawartości katechin, które chronią nasze DNA przed zmianami nowotworowymi. Obecność tych silnych przeciwutleniaczy jest zasługą braku poddawania zielonej herbaty procesowi fermentacji..

„Wędzone mięsa oraz marynowane warzywa cechują się stosunkową zawartością soli
i azotanów. Jeżeli te potrawy często goszczą na naszym stole, pamiętajmy
o wzbogaceniu diety w napar z zielonej herbaty. Zawarte w nim katechiny skutecznie hamują syntezę szkodliwych organicznych związków chemicznych zwanych nitrozaminami”
– sugeruje dietetyk Aneta Łańcuchowska z Poradni Dietetycznej „hälsa”, specjalista Big-Active.

Łagodzi kaszel

Powszechnie wiadomo, że sprawdzonym domowym sposobem na ukojenie objawów infekcji dróg oddechowych jest herbata z miodem i cytryną czy sokiem malinowym. Okazuje się jednak, żew zwalczaniu uporczywego kaszlu, może nam pomóc również napar z liści zielonej herbaty.

 „Zielona herbata jest bogatym źródłem teofiliny i kofeiny. Obie te substancje działają rozkurczowo na mięśnie gładkie, łagodząc skurcze oskrzeli i hamując odruch kaszlu” – podpowiada dietetyk Aneta Łańcuchowska z Poradni Dietetycznej „hälsa”, specjalista Big-Active.

 

Wpływa korzystnie na zdrowie i wygląd skóry

Ze względu na swoje działanie przeciwzmarszczkowe i przeciwutleniające, zielona herbata jest częstym składnikiem kosmetyków pielęgnacyjnych do twarzy i ciała. Dodatkowo, wyciąg z listków krzewu herbacianego pomaga likwidować uszkodzenia i defekty skóry.

„Wyciąg z zielonej herbaty ma właściwości ściągające, dzięki czemu doskonale sprawdza się w walce m.in. z poparzeniami skóry. Na obolałe miejsca warto przyłożyć na kilka minut lekko zwilżone torebki herbaty lub waciki nasączone jej naparem. Zimne kompresy z zielonej herbaty przykładane na powieki pomogą również przy zapaleniu spojówek” – tłumaczy dietetyk Aneta Łańcuchowska z Poradni Dietetycznej „hälsa”, specjalista Big-Active.

 

Chroni zęby przed próchnicą

Picie zielonej herbaty jest nie tylko korzystne dla naszego serca czy mózgu. Niewiele osób wie, że napar ten wpływa wzmacniająco również na szkliwo zębów i pomaga zwalczać bakterie wywołujące próchnicę.

„Dzięki zawartości fluoru, zielona herbata przyczynia się do regeneracji powierzchni szkliwa. Polifenole skutecznie hamują rozwój bakterii próchniczotwórczych, dodatkowo wzmacniając powierzchnię zębów” – dodaje dietetyk Aneta Łańcuchowska z Poradni Dietetycznej „hälsa”, specjalista Big-Active.

 

Herbata zielona – dla zdrowia i urody.

Nie bez powodu nazywana jest często królową wszystkich herbat lub eliksirem młodości. Swoje niezwykłe właściwości zawdzięcza temu, że nie jest poddawana procesowi fermentacji, ale podgrzewana na parze wodnej. To dzięki temu listki nie zabarwiają się
na kolor miedzianoczerwony, a po zaparzeniu zyskują gorzkawy smak i lekko zielona barwę.

Wskazówki praktyczne

Zielona herbata, jeśli jest odpowiednio parzona, jest naprawdę pyszna! Należy jednak poświecić chwilę na jej przygotowanie. Co bardzo ważne, liście powinno się zalać wodą
o temperaturze ok. 70-90 °C. Aby napój nie nabrał gorzkiego smaku, herbatę należy parzyć nie dłużej niż 3 minuty. Wówczas teina nie zwiąże się z garbnikami, a napar będzie orzeźwiający i pobudzający. Wydłużenie czasu parzenia sprawi, że herbata będzie działała relaksująco, a jej smak dopełni delikatnie gorzki aromat.

Co ważne, liście zielonej herbaty nadają się nawet do trzykrotnego zalewania, przy czym najbardziej wartościowym naparem jest ten z drugiego parzenia.


Live Chat Software
zamknij Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.